تزیین به مثابه «زبان» در تبیین مفهوم هنر و معماری اسلامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله، درصدد است که پاسخهای مطرح درباره سه سؤال از هنر اسلامی و به طور خاص معماری اسلامی را بررسی کند: نخست این که آیا هنر اسلامی هویت مستقلی دارد؟ آیا با وجود بناهایی با کارکردهای مختلف، فضای واحدی در معماری اسلامی وجود دارد؟ آیا معیار واحدی را برای بررسی فضاهای مختلف هنر و معماری اسلامی میتوان معرفی کرد؟ مقاله، در بررسی پاسخها، از هویت مستقل هنر و معماری اسلامی دفاع کرده و تزیینات خوشنویسی- گیاهی- هندسی را به مثابه «زبان بصری» هنر و معماری اسلامی معرفی نموده و آن را عامل وحدت فضا در هنر و معماری اسلامی شناسانده و سعی کرده پیشنهاد جدیدی را برای مسأله معنا در هنر و معماری اسلامی طرح نماید که در پرتو دیدگاه عینالقضات همدانی درباره معنا شکل گرفته است.
منابع مشابه
نقد آرای سنّت گرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی، با تکیه بر مفهوم سنّت در تعریف معماری اسلامی
Islamic art and architecture are precious treasures resulted from corporate efforts and experiences of Muslim artists throughout history. This chain has been detached due to cultural development in the contemporary era. Exploring in theoretical and philosophical foundations of Islamic art and architecture is one way to revive cultural identity and eliminate its attributed untruth. It is an impe...
متن کاملتأملی در مفهوم قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی
به دلیل اهمیت مباحث نظری هنر اسلامی، باید هرچه بیشتر، نظریهپردازی دقیق و منسجمی در باب هنر اسلامی و مبانی فکری و فلسفی آن صورت پذیرد. آنچه را مورخان و سنتگرایان و ناقدان در آثار خود آوردهاند از تبیین همه مسائل هنر اسلامی برنیامدهاند. چندی پیش کتابچهای با عنوان «قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی»به قلم دکتر حسن بلخاری قهی از سوی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپرد...
متن کاملنقد آرای سنّت گرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی، با تکیه بر مفهوم سنّت در تعریف معماری اسلامی
هنر و معماری اسلامی گنجینه گرانبهایی است که حاصل تجربه و تلاش جمعی هنرمندان مسلمان در طول تاریخ بوده است. این زنجیره در دوره معاصر در اثر تحولات فرهنگی گسسته شده است. یکی از طرق احیای هویت فرهنگی، کند و کاو در مبانی نظری و فلسفی هنر و معماری اسلامی و زدودن پیرایه ها و ناراستی هایی است که به آن نسبت داده می شود. این ضرورتی است که علیرغم گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، هنوز گام جدی در رسید...
متن کامل«تاریخ هنر» به مثابه «تاریخ سیاسی» نقدی بر رویکرد سیاست-محور در تاریخنگاری هنر اسلامی
تسلط رویکرد سیاست-محور در تاریخنگاری از اواخر قرن نوزدهم و مقارن با پیدایش رویکردهای تاریخ جدید به چالش کشیده شده است و تاریخنگاران و فیلسوفان تاریخ در دورهی جدید در تلاش برای به چالش کشیدن این پارادایم، الگوها و شیوههای تاریخنگری و تاریخنگاری بدیلی ارائه کردهاند که با عنوان «تاریخ جدید» شناخته میشود. منابع گوناگون تاریخ هنر و معماری اسلامی در طول قریب به دو سده از پیدایش این حوزهی مط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 151- 171
تاریخ انتشار 2018-07-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023